Einde week 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lisette Kompagne - WaarBenJij.nu Einde week 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lisette Kompagne - WaarBenJij.nu

Einde week 2

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Juli 2014 | Kenia, Nairobi

Einde van week 2

13 juli 14.30:
Afgelopen donderdag hebben we in de ochtend aan de school gebouwd, ditmaal was de activiteit gaten graven! 36 gaten moesten er komen om alle bankjes een plekje te geven. En echt, ik heb mijn roeping gevonden! Tot aan vier blaren toe heb ik met een ijzeren stok gaten in de grond geproduceerd, love it!

Vrijdags begon ons feestweekend! In de ochtend was er net buiten Dol Dol een Masai Market. De markt was gigantisch groot en bevatte een overvloed aan kleuren en mensen. Opgedeeld in vieren kon je in één deel van de markt kippen, geiten, schapen of koeien kopen. De andere delen beschikte over kleding, eten en handigheidjes. Bijzonder was dat alle dieren een oor hadden dat in tweeën was gesneden, dat diende als een soort brandmerk (wat na mijn mening
niet heel erg veel zin meer heeft als alle dieren het hebben?).
Op de markt heb ik een toffe Masai sja gescoord dat een mannenrok bleek te zijn, en daarna zijn we met elf man in een personenauto naar Nanyuki gecrossed!

Op de zaterdag stond er een studenten-wilfdlife ingepland (=met een gehuurde auto naar een openbaar bos). Om half tien kwam een bizar luxe jeep ons voor ons hotel ophalen. Met ieder een eigen stoel hebben we de hele dag rondgereden tussen de kuddens zebra's, giraffen, elanden, geiten, herten en een losse olifant. Op de terugweg 's nachts hebben we ook nog Wild Dogs gezien (prachtig zeldzaam), en heeeerlijk gepraat met Francis. We hebben hem ondervraagd over vrouwen, kinderen, besnijdenis, vreemsgaan en het slaan van je vrouw. In het kort komt het er op neer dat je
rond je veertiende besneden wordt, terwijl de andere mannen uit het dorp toekijken of je wel mannelijk genoeg bent en de pijn kan doorstaan zonder een krimp te geven. Verder mag je als man ongeveer zes vrouwen hebben die elk een eigen huis moeten hebben, zelfs met zes vrouwen gaan de mannen nog gerelmatig vreemd en als je je vrouw slaat schijn je een goede naam ts krijgen bij je dorpsgenoten. Het was een goede dag.
Vandaag, zondag, hebben we een nieuwe vrijwilliger ontmoet die hier bijf dagen zal blijven. Zijn naam is Min, hij is 32, Chinees en werkt in Oxford. Voor mij staat hij bekend als lekkernij-man. En nee, niet omdat hij zo'n lekkertje is, maar omdat hij voor VIJF dagen aan kwam zetten met 2 bussen Pringles, 3pakken oreo's, chocolade rozijnen, biscuits, zoutjes, en ik kan nog even doorgaan. Ik herhaal, voor VIJF daagjes. Zijn angst dat hij het eten niet
zou lusten was te groot.
Vervolgens zijn we naar de kerk gegaan. Deze dienst was tien keer beter dan de vorige, alles was verstaanbaar en vertaald, en bovendien was het gewoon heel erg gezellig!