Week 2 - | - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Lisette Kompagne - WaarBenJij.nu Week 2 - | - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Lisette Kompagne - WaarBenJij.nu

Week 2 - |

Blijf op de hoogte en volg Lisette

01 Januari 1970 | Thailand, Umphang

Een nieuwe week, nieuwe mensen en nieuwe activiteiten! Hierbij even een klein verslag want deze omgeving verdient wel een praatje;

Toen we zondagavond terug kwamen uit Bangkok hadden we precies 30 minuten om al onze spullen bij elkaar te zoeken en genoeg toasts in onze magen te stoppen om een autotocht van 14 uur vol te houden.
Rond 1945uur kwamen er 2 busjes ons huis verwelkomen. 2 busjes zonder dak en zonder behoorlijke zitplaatsen. Gelukkig werden we snel genoeg gerustgesteld dat we met deze bus enkel naar de 'grote bus' zouden rijden. Zo gezegd, zo gedaan! Na nog een uur op een verlaten bezinestation gewacht te hebben kwam er een grote dubbeldekkerbus(hoe noem je zoiets?) die wij samen met een stel plaatselijke monniken mochten delen. Deze bus bracht ons in 6 uur naar de laatste overstapplaats. Dit maal kwamen we terrecht in een soort jeep, waarin 3 mensen in de auto konden zitten, en 8 in zijn achterbak/busgedeelte. Met deze jeep zouden we 4 uur door de jungle rijden! Iedereen was gigantisch moe ivm het nachtelijk reizen. Ik geloof dat ik de enige was die met grote ogen om zich heen heeft gekeken, want WAUW!! Kennen jullie van die foto's, gemaakt in bossen, waar een lichtstraal door de bomen schijnt en in die lichtstraal de vochtdruppels glinsteren? Nou: zulke plaatjes zijn dus niet verzonnen. Uhmtang is een gigantisch begroeit bergachtig gebied met slechts 1 highway. Deze heeft meer dan 1200 bochten en gaat van hoog naar laag door alle bergen. Compleet frustrerend als je ergens heen wilt, want het bereiden kost zo'n 4 uur, maar het is fantastisch om om je heen te kijken! Er zijn schattige riviertjes verstopt, gigantische gaten in de wegen, koeien die de highway graag als verzamelplaats zien en af en toe een verdwaalde buddha. Zie de foto's, het beeld wat je je nu fantaseert is niets vergeleken met de werkelijkheid.

Rond 10uur kwamen we aan in ons huisje. Het zijn geweldige kamers met zelfs meerdere stopcontacten! En ondanks dat ik zo in de middle-of-nowhere zit dat mijn telefoon geen bereik heeft, heeft dit hutje toch mooi even een partijtje wifi!
Na een korte douche en een smakelijk ontbijt zijn we dan eindelijk actief in de weer gegaan. Zo begonnen we met het verzamelen van eten voor de olifanten. Hiervoor moesten we met kapmessen bananenbomen afhakken en die verzamelen in de truck.
Na onze eerste 'jungle-feeling-activiteit' zijn we naar de olifanten gereden en hebben onderweg nog even een plaatselijk schooltje bezocht. De olifanten stonden te trappelen om gevoerd te worden, en ze haalden dan ook het eten gewoon uit je hand met hun lange slurf als je te lang over je stappen deed. Het is ontzettend tof om te zien hoe die gigantische beesten een verbluffende beheersing hebben over hun slurf. Zo pellen ze gewoon de bomen waarvan de buitenste rand er niet lekker genoeg uit zit. Dat doen ze even.